Cum să creștem utilizarea combustibililor alternativi pentru mașini

Transportul rutier produce în jur de o cincime din emisiile de carbon ale UE. Pentru a reduce impactul acestora asupra climei, UE dorește să promoveze folosirea combustibililor din surse regenerabile și cu conținut redus de carbon.

Care sunt tipurile de combustibili alternativi?

Combustibilii alternativi sunt acele surse de energie folosite pentru a înlocui carburanții fosili în transporturi, ceea ce poate ajuta la decarbonizarea acestui sector.

Combustibili alternativi pentru vehicule cu emisii-zero

Combustibilii alternativi pentru vehicule cu emisii-zero includ electricitatea, amoniacul și hidrogenul.

  • Electricitatea provine din diferite surse: centrale electrice bazate pe arderea de combustibili fosili (termocentrale), surse de energie regenerabile și centrale nucleare. Vehiculele electrice nu emit substanțe poluante, iar variantele hibride au nevoie de mai puțin carburant și astfel reduc emisiile de CO2.
  • Amoniacul poate contribui la o reducere substanțială a emisiilor medii de CO2, deoarece singurele produse secundare ale acestuia sunt apa și azotul.
  • Hidrogenul, folosit adesea pentru vehicule de transport greu și aflat încă într-un stadiu incipient de dezvoltare, este extras din apă sau din compuși organici. Impactul de mediu și eficiența energetică a hidrogenului depind de felul în care acesta este produs. El poate proveni fie din surse regenerabile, solare, eoliene sau biogaz, fie din arderea combustibililor fosili.
  • Combustibili regenerabili
  • Combustibilii regenerabili includ combustibili din biomasă și biocombustibili, combustibili sintetici și parafinici, inclusiv amoniacul (menționat mai devreme), produși din energie regenerabilă.
  • Biocombustibilii sunt combustibili biodegradabili, fabricați din uleiuri vegetale, grăsimi animale sau grăsimi reciclate din restaurante. În prezent, aceștia reprezintă unul dintre cele mai importante tipuri de combustibili alternativi, acoperind 4,4% din consumul de combustibil în transportul din UE.
    Ei pot contribui la o reducere substanțială a emisiilor totale de CO2, dacă sunt produși în mod durabil. Cu toate acestea, producerea lor prezintă riscul folosirii unor terenuri care altfel ar fi fost folosite pentru producția de alimente sau alte culturi.
  • Combustibili cu conținut redus de carbon pe bază de gaze naturale
  • Există și alți combustibili care ar putea ajuta la reducerea emisiilor în perspectiva atingerii a zero emisii din transport. Printre aceștia:
  • Gazul petrolier lichefiat (GPL) este derivat din țiței și gaze naturale, iar în viitor și din biomasă. Emite cu 35% mai puțin CO2 decât cărbunele, cu 12% mai puțin CO2 decât petrolul și aproape deloc particule fine periculoase. Există o infrastructură bine stabilită pentru GPL auto, dar pe măsură ce standardele devin mai stricte, GPL nu va putea oferi reducerile drastice ale emisiilor necesare.
  • Gazul natural comprimat (GNC) este produs prin comprimarea gazului natural, de obicei metan.
  • Gazul natural lichefiat (GNL) este produs prin purificarea gazului natural, de obicei metan, și supra-răcirea acestuia pentru a-l transforma în lichid. Nu are un potențial semnificativ de reducere a emisiilor, așa că deputații nu susțin utilizarea sa în transportul rutier.
  • Combustibilii sintetici și parafinici se obțin folosind biomasă sau gaze naturale, precum și uleiuri vegetale sau grăsimi animale.

Câte autovehicule cu combustibil alternativ circulă în Europa?

Aproximativ 5% dintre mașinile și camionetele care circulă astăzi în UE folosesc combustibili alternativi. Numărul de vehicule electrice în UE a crescut la peste 4,4 milioane în 2022, de 16 ori mai mult decât în 2015.

Trecerea la vehicule cu emisii zero trebuie să se desfășoare în paralel cu dezvoltarea unei infrastructuri cuprinzătoare de stații de reîncărcare și alimentare. Aproximativ 360.000 de stații de reîncărcare electrică publice sunt disponibile în UE, dar cele mai multe sunt concentrate în doar câteva țări (Olanda, Germania, Franța, Italia și Suedia).

Cum dorește UE să crească folosirea combustibililor sustenabili?

Pe fondul creșterii prețurilor la carburanți și conform obiectivelor climatice ale UE de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, UE ia măsuri pentru a încuraja adoptarea combustibililor alternativi.

Citiți mai multe despre măsurile UE de reducere a emisiilor de CO2.



Creșterea numărului stațiilor de încărcare și alimentare


În martie 2023, Parlamentul și Consiliul au convenit asupra obiectivelor naționale obligatorii pentru crearea infrastructurii de combustibili alternativi pentru mașini și camioane. Parlamentul a adoptat regulile în plenul din iulie 2023.


Cu ocazia negocierilor, europarlamentarii au insistat pentru mai multe stații de încărcare pe principalele drumuri ale UE și au obținut zone de încărcare electrică pentru mașini cu o putere de cel puțin 400 kW la fiecare 60 de kilometri până în 2026, urmând ca puterea acestora să crească la 600 kW până în 2028. Ar mai trebui să apară stații de încărcare la fiecare 120 de kilometri pentru camioane și autobuze până în 2028 pe rețelele de transport transeuropene de bază (TEN- T), cu o putere de 1400 kW până la 2800 kW, în funcție de drum. Până la sfârșitul anului 2030, fiecare zonă de parcare sigură și securizată pentru vehiculele grele trebuie să includă cel puțin o stație de reîncărcare cu o putere de 100 kW.

Până în 2031 vor exista stații de alimentare cu hidrogen de-a lungul principalelor drumuri ale UE la fiecare 200 de kilometri. În 2021, în UE existau doar 136 de puncte de alimentare cu hidrogen.

Regulile actualizate prevăd, de asemenea, reîncărcare și plăți mai simple. Deputații au insistat ca, până în 2027, Comisia să înființeze o „bază de date” a UE privind combustibilii alternativi pentru a informa consumatorii despre disponibilitatea, timpii de așteptare și prețurile la diferite stații de încărcare.


Directiva privind infrastructura pentru combustibili alternativi include, de asemenea, dispoziții pentru sectoarele maritim și aviatic. Aflați cum vor contribui acestea la reducerea emisiilor de la avioane și nave.

Promovarea vânzării vehiculelor curate


Planul de redresare al UE în urma pandemiei de Covid-19 – NextGenerationEU – include 20 de miliarde de euro care pot fi utilizate pentru stimularea vânzărilor de vehicule curate.

Totodată, UE stabilește limite mai stricte la emisiile de CO2 pentru mașinile noi, care vor încuraja utilizarea combustibililor durabili. Până în 2035, mașinile vor trebui să nu mai aibă emisii.

Distribuie